24 Aralık 2012 Pazartesi

Uyudu mu?



Her gece aynı saatlerde birbirimize bunu soruyoruz büyük bir hevesle. Cevap evetse harika! YemeÄŸi hazırlıyoruz, 15-20 dakika kadar da TV izlemece ve TV karşısında uyuyakalmaca çünkü uzun bir gece bizi bekliyor. Gerçi bence Leyla’nın uyku sorunu yok. Tabi bunu çocuk sahibi olmayan birine söylediÄŸimde şöyle bir tablo hayal ediyor: Saat dokuz oldu haydi artık yataÄŸa deyip kızımı yatağına koyuyorum, alnından öpüp iyi geceler diliyorum, kapısını kapatıp çıkıyorum, 11 saat boyunca horul horul uyuyan bebeÄŸim saat 8 gibi gülücükler saçarak uyanıyor…Böyle bir hayat yaÅŸasam kızımın uyku sorunu yok demekle kalmam kızımın yatak odasını türbeye çevirir anne babaların ibadetine açarım. Benim uyku sorunu yoktan kastım, gece sabit bir saatte sorunsuz yatıp 6-7 saat aralıksız uyuyan bir bebeÄŸe sahibim.

Daha iyi bir dönemimiz de olmuştu gerçi, 9-10 saat kesintisiz uyuduğu bir dönem olmuştu 4-5 ay civarında. Hep böyle gider sanmıştım ama zamanla bu konuyu inceleyip okudukça görüyorum ki bu iş o kadar basit değil. İlk bir yılını mükemmel geçiren bebekler bile bir yaşından sonra gece uyanmalarına başlayabiliyor. Çözümler farklı farklı, daha doğrusu çözüm çabaları çünkü bu konuya tam manasıyla çözüm getirebilen biri yok sanırım. Deneye deneye, araştıra araştıra zaman geçiyor, yıllar tükeniyor, sonunda ne uyku sorunu kalıyor ne de bebek! İşte bu yüzden bu konuda çok katı, çok ısrarcı olmaya gerek yok, nasılsa bir gün o da her insan gibi tüm geceyi uyuyarak geçirecek. Uyku eğitimi daha çok anne babanın rahatı, dinlenebilmesi için yapılıyor dolayısıyla bunun için kendimizi fazla hırpalamak bizi daha beter yormaktan başka bir şey değil.

BaÅŸta ÅŸunu kabul etmek gerekir bebeÄŸin uyku düzenine etki eden ve kontrol altında tutamayacağımız çok fazla ÅŸey var. Havanın kararma saati, odadaki aydınlatma seviyesi, yatağının rahatlığı, gündüz yedikleri, stres seviyesi, fiziksel yorgunluÄŸu, duyduÄŸu sesler, kokular…Bunların hepsini idealize etmek mümkün mü? Her durumda iÅŸe yaradığını düşündüğüm birkaç noktayı paylaÅŸmak istiyorum, ben ÅŸimdilik sadece bu temel konulara dikkat edip, kendimi fazla paralamadan, doÄŸru yönlendirmelerle olayı akışına bırakıyorum.

Ne yapmalı?


  • Gün içinde bol aktivite ile enerjisini atmasına ve yorulmasına fırsat verilmeli
  • Her gün aynı saatte uyuyacağı bir uyku rutini oluÅŸturmalı
  • Kendi kendine uyuması için fırsat vermeli. Özellikle tam yorgun, tok, gazsız olduÄŸu, rahatça uyuyacak gibi görünen günlerde uyanık halde yataÄŸa koyup, ışığı kapatıp, yanından ayrılıp, kendi kendine uyumayı denemesi saÄŸlanabilir.
  • Hangi pozisyonda daha rahat uyuduÄŸuna bakıp o pozisyonda yataÄŸa koymalı
  • Mümkün oldukça karanlıkta uyutmalı
  • BebeÄŸi iyi gözlemleyip, anlayarak kendi çözümünü üretmeye çalışmalı :)

Ne yapmamalı?


  • Yatmadan önceki son öğünü kırmızı et, pırasa gibi hazmı zor gıdalar içermemeli
  • Yatarken hafif ve rahat ÅŸeyler giydirmeli, fazla kalın giydirmemeli
  • Her gün düzenli olarak memede uyutmamalı (son çare olabilir)
  • Belirli bir pozisyonda uyuması için zorlamamalı
  • Gazını çıkarmadan yataÄŸa koymamalı
  • Uyurken yaptığı en ufak mızırdanmada kucaÄŸa almamalı
  • Çığlık çığlığa dakikalarca aÄŸlatmamalı


Hiç yorum yok: