5 Ekim 2012 Cuma

Ek Gıda?




Ek gıdaya 4. ayda mı geçilmeli yoksa 6. aya kadar sadece anne sütü mü verilmeli? Dünya Sağlık Örgütü (WHO) ilk altı ay için anne sütünün yeterli olduğunu savunuyor (http://www.who.int/features/qa/21/en/index.html) peki WHO o kadar güvenilir mi? Domuz gribi için de paçalarımızı tutuşturup sonra özür dileyen de Dünya Sağlık Örgütü değil miydi? Mama markaları ise 4. ayda ek gıdaya başlanmasının hayati önem taşıdığını söylüyorlar:) Hatta sitelerinde anne sütünüzün miktarını ölçen ve yeterli olmadığı acilen mamaya geçmeniz gerektiği sonucunu çıkaran tester bile var. Doktorlar da bu konuda ikiye ayrılmış durumda. Sanırım en doğrusu annelerin okuyup araştırıp bu konuda kendi görüşlerini oluşturması. Ben öyle yaptım ve ek gıdaya 6. aydan sonra geçmeye karar verdim.

Bebeklerin sağlıklı kilo alımı konusunda istatistikler var (http://www.who.int/childgrowth/standards/en/) her ay için bu istatistiksel limitlerin içerisinde kalan bir kilo alımı olup olmadığını takip etmek ve sınırlar içerisinde ilerliyorsa sadece anne sütü ile devam etmet en doğrusu bence. Kilo alımını aylık takip etmek zorunda da değiliz çok ucuz bebek tartıları var hatta ona da gerek yok her mahallede aile hekimliği var orada haftalık tarttırabiliriz. Sağlıklı büyüyen bir bebeğin durduk yere ek gıdaya hem de kahvaltıda peynirler, pekmezler yenen beş öğünlük koca bir menü ile geçmesnin doğru olduğunu düşünmüyorum.

Gerçi mama sandalyesine oturtup farklı yiyeceklere vereceği tepkileri görmek için sabırsızlanıyorum ama biraz daha beklemeliyim sanırım. Hem ek gıda verirsem anne sütüm azalacak biliyorum, oysa onu elde etmek için o kadar uğraşmıştım ki. Hamileliğimin başında geçirdiğim bir rahatsızlık yüzünden yaklaşık bir ay emzirememiştim ve Laylayı sadece mama (Aptamil) ile besemiştim. İlaç tedavim bittiğinde artık emzirmem için bir sakınca kalmamıştı ama sütüm de büyük ölçüde azalmıştı. Sürekli sağarak bol bol dinlenerek ve moralimi bozmayarak sütümü tekrar artmasını sağladım. Sadece anne sütü ile beslenebilmesini sağlamam da bir-iki ayımı aldı. Bu kadar uğraşarak elde ettiğim sütü küçük bir hevese ve bebeğimi yedirip yedirip şişirme güdüme harcamamalıyım galiba. 

Bu konudaki kararımı verirken aşağıdaki iki yazıdan etkilendiğimi de belitrmeden geçemeyeceğim:


2 yorum:

ELFony dedi ki...

Kesinlikle 6 aya kadar anne sütünün yeterli olduğunu düşünüyorum ama ben doktorumun tavsiyesiyle 5. ayı dolduktan sonra oğluma her öğün iyice emzirip doyurduktan sonra bir iki çay kaşığı yediklerimizden tattırmaya başladım.. Tabii verdiklerim ona uygun şekilde pişiyordu.. Az yağlı ve tuzsuz, taze yemekler ve yoğurt.. Amaç doyurmak ya da beslemek değil damak tadını oluşturmak.. Böylece 6. ay bittikten sonra katı gıdaya geçişte hiç zorlanmadık, hiç yemek seçmedi.. Şu an 20 aylık çok düzenli ve güzel yiyor.. 1 aylık bi kızım var, ona da aynı şeyi yapıcam.. Nacizane tavsiyem olsun ;) bu arada 1 yaşına kadar da emzirmeye devam ettim.. 1 çay kaşığı bile olsa anne sütünün çok faydası varmış..

leylaveben dedi ki...

Evet iyi fikir, doyumluk değil de tadımlık yani. Ben bir de baby led weaning'i araştırıyorum şu aralar. Bebeğin kendi isteği ve çabasıyla ek gıdalara başlanması konusu, sanırım deneyeceğim.